-
Hlavní umělecké téma Jamborova vrcholného malířského období, trvajícího od třicátých let až do první poloviny let šedesátých, představuje malířova rodná krajina, ve většině případů zobrazovaná prostřednictvím všedních a všem důvěrně známých motivů. Jsou v ní přítomné lesní končiny po dešti, pole při tání sněhu, tiché zasněžené pláně, podzimní mlhy, vznášející se nad loukami a vodními plochami, či naopak osamělé rozkvetlé louky, letním horkem sálající pole i majestátně působící daleké pohledy do liduprázdné krajiny, na jejímž horizontu se země spojuje s nebem. Zvláštní druh Jamborových krajin pak představují plátna, na nichž jsou přítomni lidé. Lidé vzešlí z chudých chalup, postavy zalité sluncem nebo mizející v mlze, vždy prosté a pracující na obdělávání země, jejíž jsou od svého zrození až do smrti nedílnou součástí. Obrazy, v nichž je jasně patrný vliv velkého českého krajináře Antonína Chittussiho (1874–1891), je sice možné označit jako realistické s nádechem impresionismu, nicméně z jejich všudypřítomné a působivé atmosféry vyvěrá zejména cosi nedosažitelně romantického. Jambor, malíř hlubokých myšlenek, pocházející ze staré protestantské rodiny, pro niž nepříliš úrodné okolí Nového Města na Moravě představovalo po generace zpřítomnění boží přítomnosti a dokonalosti. Malování krajiny pro Jambora bylo především odkrýváním tajemství sebe samého. Ve zdánlivě prchavých okamžicích přírody na Jamborových obrazech se tak zrcadlí zejména neustále se opakující koloběh věčnosti, který svojí vznešeností zdaleka přesahuje délku lidského života. Malířovy „duchovní krajiny“ proto dalece přerůstají hranice Vysočiny i rozhraní uměleckých stylů. Vycházejí ze silných tradic české krajinomalby, jejíž základy byly položeny v romantismu, kterou svým obsahem zcela přirozeně završují.
Půlakt, 1917
Amsterodam, 1923
Severní moře, 1923
Zralé žito u Ždárce, 1938
Předjaří u Krátké, 1942
Sečení ovsa, 1942
Slunce v lese, 1942
Deštivá nálada, 1942
Zamračeno – Pohled z Blatin, 1943
Jarní zamlžení – Pod Žákovou horou, 1943
Václavky, 1943
Tůňka v mlze, 1943
Vybírání brambor, 1944
Kamenitá mezka, 1944
Žňový čas pod Samotínem, 1944
Houby ryzce, 1946
Kopání brambor, 1946
K jaru u Krátké, 1947
Vlhký sníh na Blatinách, 1951
Příchod jara – Milovy, 1951
Rodný kraj ve žních, 1951
Vřes u Sněžného, 1951
Blatinské chalupy v mlze, 1952
Pohled ke Křižánkám, 1952
Rokytenské louky, 1953
Hruška v širém poli, 1953
Kvetoucí bodláky na Kuklíku, 1953
Žabiny žluté, 1953
Zima pod Drátníkovou skálou, 1954
Předjaří na Horních Blatinách, 1954
Tání na Blatinách, 1956
studie pro Tání na Blatinách, nedatováno
Jaro u Samotína, 1956
Jarní pohled na Blatinách, 1957
Předjarní deštivý den, 1957
Milovský rybník, 1957
Žabiny, 1958
Štěpánovice, 1959
Loučky u Tišnova, studie, 1960
Jeřáby u Studnické silnice, 1962
Nedokončená studie obrazu, nedatováno